procoreforuganda.reismee.nl

Weblog Donderdag: De kliniek gaat draaien en is hard nodig

Donderdag was weer een leuke en leerzame dag. Uganda is een bijzonder land. Prachtige natuur, hele vredelievende mensen maar basis voorzieningen en gereedschappen ontbreken gewoon. Een simpele emmer op de bouwplaats is niet voorhanden. Gewerkt wordt met een opengeknipte, kapotte jerrycan. Hamers zijn er precies genoeg dus te weinig voor ons. En alles wordt gehesen met een touwtje. Kozijnen plaatsen is ook leuk. Eerst worden de muren gemetseld. Het gat voor het kozijn wordt gespaard, maar niet helemaal in de juiste maat. Dan komen de kozijnen en wordt er nog even snel een stukje bijgehakt. De kozijnankers worden met veel geweld in de muur gehakt en dan met een flinke klodder cement vastgezet. Hiermee komt het hele kozijn onder te zitten en wordt de muur weer verzwakt. Het is erg lastig hierop invloed uit te oefenen. Mensen uit Uganda zijn gewoon niet gewend vooruit te denken en iets grondig voor te bereiden. Ik prijs me gelukkig dat ik in een land ben geboren waar van jongs af aan hersens worden getraind en gevuld met kennis. Het is gewoon niet voor te stellen als het van jongs af aan niet is gebeurd. De mensen zijn hier zeker niet dom maar doen domme dingen door onvoldoende opleiding en training.

Dat is tevens de pijler van het mooie werk wat Sarah hier doet. Lesgeven en kinderen kennis geven omdat niemand hun dat kan afnemen en zorgen voor basis gezondheidsvoorzieningen.

Intussen vordert de kliniek gestaag en kunnen we dagelijks meemaken dat deze hard nodig is. We hebben kunnen vaststellen dat het ingezamelde geld ook voor 100 % besteed wordt aan de kliniek.

De ontwikkeling is in goede handen bij Sarah en Sander. Waar we ons als team wel zorgen om maakten was de exploitatie van het geheel. Ook dat hebben we vandaag kunnen oplossen door een intensief gesprek met dokter Katwire tijdens een heerlijke BBQ op een mooie locatie. Dokter Katwire gaat vanuit zijn hospitaal in Kyotera de supervisie houden op onze kliniek. Een bijzonder mens met veel humor. Hiermee zijn we erg blij. Voor het goed runnen van de kliniek is een 'clinical supervisor' , een 'midwive' (vroedvrouw, grappig woord he), een 'laboratory employee' en een 'nurse' noodzakelijk. Sarah gaat samen met dokter Katwire nu deze mensen huren. Dat kost geld waar tot nu toe geen inkomsten tegenover staan. Daarom hebben wij afgesproken dat we als Stichting Procore Planet de komende twee jaar borg staan voor de exploitatie en deze financieel aanvullen waar nodig, zodat Sarah en Sander voldoende tijd hebben de kliniek 'sustainable' te maken, waar door Dr. Katwire op wordt aangedrongen. Dat sluit mooi aan op onze fylosofie dat uiteindelijk de lokale bevolking zelfsupporting moet worden door empowerment. We hebben vandaag dus duidelijke kunnen vaststellen en geloven erin dat we vanaf Oktober kunnen rekenen op een draaiende kliniek die vele onnodige slachtoffers kan voorkomen. De dankbaarheid van de lokale mensen en Sarah en Sander is enorm, iedere euro is hier zijn geld dubbel en dwars waard.

Groeten vanuit Uganda, Michel de Haan

evert groeneveld

geweldig wat jullie aan het doen zijn.
harteljke groet aan sarah en sander.

Janet & Stan

Wat een super verhalen. Wij zijn inmiddels reuze benieuwd, hebben dus nog wat moois in het vooruitzicht! Veel zin in! Zitten (helaas) nog steeds in Fort Portal, onze 1e bestemming waar we donderdag zouden vertrekken. Maar, Janet kreeg een hevige griep/diarree/overgeven aanval, inclusief flauwvallen. Geen idee waarvan, niets geks gegeten of gedronken. Gelukkig heeft de vrouw des huises en ALLE staff ons zeer gastvrij opgevangen. Omdat het Guesthouse vol zat en ze ons niet ' op straat' wilden zetten mochten we in haar bed slapen. Gelukkig hebben we in de dagen ervoor wel al 2 dagtochtjes kunnen fietsen, door de middle of nowhere. Fantastisch, slechts 6787 x Muzungu/Hello/How are you? En onze eerste wildlife aapies mogen spotten (Bavianan en Black/White Colobus). Gelukkig maar, want onze volgende bestemming, alwaar we een Chimp tracking zouden doen, is nu uit het schema. Morgen stappen we weer op, via de craterlakes en Kasese naar Queen Elisabeth park. Vooralsnog zegt iedereen dat we de weg door het park kunnen fietsen...... Team 1: nog even lekker genieten en team 2: alvast een goede reis! Grz Janet & Stan.

Commundo