procoreforuganda.reismee.nl

Studiedag...

Studiedag...

De teachers hebben vandaag een studiedag. Helaas zonder uitslapen, want stipt om 7 uur vertrekt de bus naar Lake Mburo. Al ruim voor de poort van het park zijn de eerste zebra's en impala's in beeld. Omdat de rolletjes al bijna vol zijn sparen we nog even voor het echte werk. Eerst een koffie picknick, met cappucino, en even lekker genieten van de natuur en de rust. Heerlijk bijkomen. De game drive op weg naar de boot is succesvol. Zebra's, kraanvogels, Afrikaantjes, zwijnen, topi's, impala's, bush bucks, aapjes, vogels én koeien. Voordat we de boot opstappen eten we nog snel de meegenomen bolletjes met gekookt ei (bijna net echt schoolreisje).

Net als we lekker zitten te genieten krijgt Yolande telefoon. Sander en Bastiaan liggen in het ziekenhuis met Malaria. Bastiaan is er slecht aan toe. Hij is al een tijdje ziek, koorts en overgeven. Sara gaat met grote spoed terug naar Kampala. Wij schrikken uiteraard van dit bericht. Ook Hannelore is gisteravond ziek naar bed gegaan. Ze is bekend met hartproblemen, maar voor ons komt het heel zorgelijk over.

Als Moses uiteindelijk klaar is en wij ook, gaan we vol vaart van start..... Al redelijk vlot gaan we terug. Er is nog een Muzungu aangekomen, die wil graag mee. Terug bij de steiger wordt meteen de benzine nog even aangevuld. Don't shake the boat..... Daar gaan we weer, weer even langs de krokodil en het slangennest.....en dan stopt de motor. No worries, even opnieuw starten. Helaas, na flink wat pogingen, zit er nog weinig leven in. Met een Afrikaanse peddel (stok) brengt Moses de boot ergens de struiken in, alwaar een collega met een aantal doosjes bougies staat. Nadat er een bougie is vervangen kunnen we weer verder. Net als we op het smalste stuk een flink aantal hippo's voor en naast ons bootje hebben.....stopt de motor weer. Eerst grinniken en grappen we wat, totdat de luchtbellen van de hippo's onder water wel heel erg dicht bij de boot zitten. Ieeeh, aaaahhh, we kijken druk om ons heen terwijl Moses de motor weer aan de praat probeert te krijgen. Gelukkig blijven de hippo's relaxed. Inmiddels is Moses alle bougies aan het vervangen, maar verzuipt de motor iedere keer weer bij het opnieuw opstarten. We dobberen lekker wat rond.... Na 20 minuten komt ook Moses tot de conclusie dat we met deze boot niet ver gaan komen. Op halve kracht bereiken we de steiger en wisselen van boot. We varen nog een uurtje rond en zijn rond 14.30 terug.

Voor de late lunch gaan we helemaal naar de andere kant van het park. Hier zit namelijk, als we Janet & Stan moeten geloven, een heel goed adresje; Mihingo Lodge. Na een uurtje, met onderweg nog verrassend veel beesten, waaronder een Cobra, komen we aan. Toegegeven, er is niets gelogen over deze fantastische plek. De lodge zit boven op een berg/rots waardoor er een prachtig uitzicht is over het park. Daar komt bij dat het super is ingericht en erg luxe. Wat een heerlijkheid. Nadat iedereen bekomen is van alle schoonheid (en even lekker naar een echt toilet is geweest) gaan we aan tafel. Heerlijke koude biertjes, koude witte wijn. Eerst een soepje en daarna heerlijke salades, aardappelen en carpaccio beef, afgesloten met een kaasplankje. Even uitbuiken op de bedjes bij het zwembad, ook met uitzicht, en dan helaas nog even 3 uur terug rijden. Deels in het donker, wat ook een nieuwe dimensie is om mee te maken.

Rond 8 uur zijn we terug. We eten nog wat soep en zitten bij het kampvuur.

De medicijnen bij Sander en Bastiaan lijken aan te slaan. Met dit nieuws gaan we enigszins gerust gesteld lekker op tijd naar bed.

PS: (Yolande) Met de health clinic gaat het ook goed... we zouden het bijna vergeten als teachers. Vandaag (donderdag) zijn ze al begonnen met de afwerking. Dat wil zeggen met het schilderwerk.

Commundo