procoreforuganda.reismee.nl

Dag 8 - Every Day I'm Shuffling!

Dag 8 - Every Day I'm Shuffling!

Goodmorning Ngoma ! Wederom zitten we rond 8u aan het ontbijt en staat de ochtend in het teken van fysieke arbeid. Terwijl Arco een soort zelfde rondje als Marc op de tandem maakt met Sarah, ging de rest richting de bouwplaats. Saskia, Mirjam, Mar-Cella en Sophia hielden zich bezig met het lappen van de ramen van de school. Marc, Peter, Laurence en onze grote vriend Oscar pakten de werkzaamheden aan de omheining op, namelijk het spannen van prikkeldraad. Het prikkeldraad wordt zowel horizontaal als diagonaal gespannen, zodat ‘indringers' er niet doorheen kunnen.

Na de koffiebreak sluit Arco zich aan bij het prikkeldraad spannen, nadat hij zeer veel indrukken heeft opgedaan tijdens de fietstocht en ‘Jack fruit' heeft meegekregen. De dames zijn inmiddels begonnen met het voorbereiden van de sportmiddag, de eerste kinderen verzamelden zich al enthousiast op het schoolplein. 5 spellen zijn er bedacht; penalty's schieten, chinees voetbal, spijkerpoepen & fleswerpen, duo-slalommen met vastgebonden benen en een variatie aan kleine spelletjes.

De lunch smaakte weer goed en 1/3e van het hek was gespannen met prikkeldraad; dus tijd voor de sportactiviteiten! Zo'n 50 kinderen doen mee, zelfs de allerkleinsten. Na de indeling valt gelijk op dat 90% op blote voeten mee doet, een aantal lopen op schoenen (ook al zijn het geen sportschoenen). Elke ronde duurde 15min en daarna werd er doorgedraaid totdat ieder spel aan bod is geweest. Het vliegeren is een groot succes! En ook topkeeper Arco weet menig kind + moeder aan het lachen krijgen. Sterker nog; nadat alle kids aan bod zijn geweest krijgt hij het voor elkaar om de moeders een poging te laten wagen om hem te passeren. In eerste instantie komen de moeders verlegen over, na een paar minuten schieten ze er lustig op los. Niet veel later worden er flesjes drinken uitgedeeld. Waar de kinderen al hard liepen tijdens het sporten was dit echt een ‘battle' om wie een drankje met een smaakje of water kon bemachtigen.

Iedereen moe gestreden maar er stond nog een knaller op het programma; de danscompetitie. Een aantal kinderen met soepele heupen deden hier aan mee, het publiek mocht stemmen door zoveel mogelijk herrie te maken. De finale was zeer close, dus zijn er 2 winnaars uitgeroepen. Hierna waren de Mzungu's aan de beurt die eerst een korte training kregen en daarna mochten ‘battlen' tegen de moeders. Bijna iedere Mzungu wint (al kregen we later te horen dat de kinderen bewust voor de Mzungu's kiezen...en bedankt!). Mar-Cella valt af, haar inmiddels fameuze bodyroll valt helaas niet in de smaak bij de locals. De rest wordt uitgeroepen als gezamenlijke winnaars. Wie denkt dat het hierbij ophield heeft het mis, er werd nog lang nagedanst. Mar-Cella & Laurence azen op hetzelfde schattige kind tijdens het dansen, dus hebben ze besloten om de voogdij te delen en het kind mee te nemen naar Nederland ;)

Na lang dansen wordt Sophia naar voren geroepen en krijgt ze een cadeau, een prachtige tekening als blijk van dank voor haar aanwezigheid. En ook Arco mag daarna komen, hij wordt bedankt namens de gemeenschap voor het ‘produceren' van Sophia. Samen staan ze omringd door locals en iedereen wil met ze knuffelen, een leuk gezicht.

‘s Avonds de afsluitende BBQ, heerlijk! Geitensaté is on the menu met rijst, groenten en een salade. De maagjes worden goed gevuld en een aantal moeders + het dorpshoofd joinen ons. Deze krijgen de ingewanden voorgeschoteld van de geiten, het blijkt hier een delicatesse te zijn. Nadat we allen bomvol zitten blijkt dat er nog 1 geit op de BBQ kan, Peter offert zich bijna op. Tussendoor heeft iedereen een glow-in-the-dark-stick om zijn pols gedaan, vooral de locals vinden de kleurrijke gadgets fantastisch! Na het eten vroeg naar bed, morgen alweer de laatste dag van dit prachtige avontuur.

Tot slot, omdat ik het niet laten kan, een aantal ‘Wist je datjes'.

Wist je dat;

• - Uganda ong. 6x groter is dan Nederland?
  • - Uganda ruim 35 miljoen inwoners telt?
  • - De helft hiervan onder de 15 jaar oud is?
  • - En daarmee Uganda de twee-na-grootste bevolkingsgroei ter wereld kent?
  • - Dat een vrouw gemiddeld 7 kinderen op de wereld zet? En dat het ‘record' 36 kinderen is?
  • - Dat president Museveni al 26 jaar aan de macht is?
  • - Dat overledenen worden begraven in hun eigen tuin?
  • - Er hier (meestal) aan de linkerkant van de weg wordt gereden?
  • - Dat wij elke dag ‘shufflen', hét nummer van groep 2 gedurende deze week!

Door Laurence

Soraya

Hoi Marc, ik moest je eerst even "ontdekken"
op de foto. Daarom even een mailtje aan Sanne
gestuurd. Lees met heel veel plezier de verslagen
en wens jullie ontzettend veel succes toe met
al het werk wat jullie daar doen.

Groetjes van Soraya
(van de Franse les van Sanne)

Commundo