procoreforuganda.reismee.nl

De danswedstrijd

Voor mij was de danswedstrijd een van de hoogtepunten van de afgelopen fantastische 9 dagen omdat hierin heel veel samen kwam van de thema's die mij bezighouden zoals verbinding, verbroedering, plezier en ontwikkeling.

Verbindingen verbroedering letterlijk en figuurlijk tussen kinderen en mzungu's die bijna geen mzungu meer zijn na hun inwijding in Uganda, tussen ouders en kinderen, tussen de vrouwengroep en Sarah, tussen Sarah en Sander en moi, tussen Sadiq de locale leider en Jjaja banga en tussen de nieuwe leraren en de leerlingen, tussen de Procore mensen onderling etc etc

Het plezier spatte er natuurlijk vanaf; overal blije gezichten die intens genoten van het samenzijn en het delen van de slangachtige been, heup en schouderbewegingen. Het vastpakken van elkaars handen en het delen van de Afrikaanse handshake. Geknuffeld werd er ook; de hug werd vaak en stevig genuttigd.

Ontwikkeling in grote en kleine dingen. Allereerst natuurlijk de kliniek die door de samenwerking en de passie van velen tot stand gaat komen en die ervoor zorgt dat de mensen van Ngoma en omstreken niet meer zo ver hoeven te reizen voor hun gezondheid. En natuurlijk de school waar de kinderen een veilige haven vinden om met plezier bezig te zijn met hun ontwikkeling op alle vlakken. Dus niet alleen het stampwerk en rijtjes dreunen volgens de methode die onze grootmoeders ook nog geleerd hebben maar met meer creativiteit en ook andere vakken zoals sport en spel, behendigheidspelletjes en zelf combinaties maken. Een grandioos moment was daar toen Sofie namens de vrouwengroep in het Engels het woord nam om te bedanken. Eerst nog wat schuchter maar na enige support van de aanwezigen ging het vol overgave van een leien dakje. Het is voor ons vrije westerse vrouwen nauwelijks voor te stellen wat zich hier een belangrijk en mooi proces heeft afgespeeld. De vrouwen vormen de basis van verdere ontwikkeling.

Ontwikkeling heb ik ook gezien in de gezichten van de Procore members if imay say so. Logisch want het is ook wat als je zo vanuit het geregelde westen in de prettige chaos van Uganda. Heerlijk om te zien hoe de flexibiliteit toenam, de contacten warmer en de gezichten zachter en nog lachender. De komende dagen zal de film van Uganda nog in menig hoofd afgespeeld worden en het zaadje dat gepland is

Het allermooiste voorbeeld van betrokkenheid is natuurlijk Sarah, de vrouw waarvoor ik enorm veel bewondering heb en die erin slaagt als een 24x7 projectmanager met een hart, Ngoma te laten groeien en bloeien. Het is voor mij een eer om haar backbone zoals ze het noemt, te mogen zijn.

Natuurlijk is er ook een andere backbone van Sarah en dat zijn Sander, Nina en Bas die volledig meeleven en doen in de Ngoma story evenals de meer dan enthousiaste staff zoals Prossy, Babyria, Jane, Oskar en natuurlijk George.

Heel erg bedankt aan iedereen ik heb genoten!

Janja

Prachtige, ontroerende reflectie!

Marja

Prachtig,ik kan het mee helemaal voorstellen.
Geweldig!

Janet & Stan

He Mzungu's,

Langzaam aan begeven wij ons ook richting Ngoma. De afgelopen 3 dagen zijn we in Kibale Forest National Park geweest. Bekend van de vele apensoorten, waaronde de chimpansee. We hebben er inderdaad heel veel gezien, zelfs vanaf ons buitenterras, al zwierend en zwaaiend door de bomen.
Morgen fietsen we naar Lake Mburo (vanaf Mbarara) om ook de nijlpaarden, zebra's etc zoals team 2 te bekijken. Vanaf daar in 2 daagjes naar Ngoma, waar we zaterdag verwachten aan te komen. En dan gaan we zondag team 3 zien. We hebben er heel veel zin in, de verhalen super, mooi en enthousiast.

Tot snel, Janet & Stan.

PS: we zijn er laatst niet achter gekomen waarom de bevolking/hele gezinnen kilometers met bamboe slepen....het was die dag klaarblijkelijk geen bamboe dag.....

Soraya

Ik volg met plezier jullie belevenissen
maar klopt het dat er na 4 september even
een stilte is gevallen ?

Marc

Ja, klopt. Groep 2 is zondag 4-9 teruggekeerd naar NL. Vrijdag 9-9 vertrekt groep 3 naar Uganda. De reisverhalen zullen dan weer snel volgen.

Commundo