procoreforuganda.reismee.nl

Typisch Oegandees

In aanvulling op het mooie rijtje 'typisch'van Laurens, vind ik het leuk om een paar leuke wetenswaardigheden over Oeganda met jullie te delen. Bronnen zijn natuurlijk Sander die hier nog een mooi boek over gaat schrijven, diverse observaties en gesprekken met vrijwilligers en locals.

• - voordat de bus vertrekt wordt er hardop voor de hele bus een gebed gehouden door een van de passagiers bij voorkeur een reverend natuurlijk
  • - er is 1 bus die op tijd vertrekt en dat is de postbus die tevens de post vervoert. Mooi commercieel idee van de Post hier en misschien iets om te kopiëren in NL?
  • - Van boven mag je schaars gekleed zijn als je rokje maar niet te kort is. Laat staan een korte broek. Uitzondering hierop zijn popsterren en bijverdienende studentes. In de bus ben ik 8 uur doodgegooid met een DVD van zoetsappige kontdraaiende lady popsterren met korte rokjes en hotpants dus vandaar.
  • - Witte auto's zijn het duurste en dan vooral de handgeschakelde versie.
  • - Het is niet de bedoeling dat je het woord stupid gebruikt dat is een van de ergste beledigingen. Sorry daarentegen is een toverwoord dat te pas en te onpas gebruikt wordt. Te pas als je bijvoorbeeld zegt dat je niet zo goed geslapen hebt. Te onpas als je eerst de timmerkist van Sander leegsteelt maar dan geen dief bent o nee hoor want ik zei toch sorry...
  • - De Oegandese regering voert een streng HIV bestrijdingsprogramma dat komt uit het Bush tijdperk (net als de bijbehorende fondsen vermoed ik). Het gaat ervanuit dat sex tussen of met mensen onder de 18 niet mag. Het promoten van condoomgebruik op scholen is dus ook niet toegestaan. Als je dus iets wil doen met voorlichting moet je heel creatief zijn.
  • - Het ochtendritueel is heel uitgebreid en heel hartelijk. How are you today? How was your night, big smiles, hugs etc etc
  • - Suiker is goud
  • - Matoke in the morning, afternoon, evening...
  • - Brillen, paraplus en horloges zijn schaars. De mobiel daarentegen is alom vertegenwoordigd al dan niet met wat hier airtime heet. Het is belangrijk dat je je mobiel in de hand houdt en voortdurend laat zien. Heel onhandig dat ik het ding steeds uit mijn broekzak moet halen...
  • - Mekerere (?) universiteit is een van de beste universiteiten van heel Afrika en trekt studenten uit heel Afrika en ook Europa. Helaas ligt het schooljaar nu plat omdat de docenten staken. Ze willen meer loon. Logisch want alles is hier enorm in prijs verhoogd vooral voedsel 9suiker0, energie en brandstof. Toch lullig als je net met heel veel moeite je schoolterms hebt betaald. Vandaag is er een demonstratie. Kijken hoe het afloopt.

Dan het laatste nieuws over het health centre: van binnen is het klaar op het plafond na dat door groep 3 gelegd en geschilderd wordt en dan kan met een beetje geluk aan het eind vd week met het schilderen van de buitenkant begonnen worden.

Vanavond begint het avontuur van groep 3. We keep you posted..

Commundo